BESZÁMOLÓ

Nos, elzarándokoltunk idén is a rali Mekkájába. Ez a zarándoklat szó nagyon passzol ide, hiszen aki a kisbuszt választotta - velem együtt - az több mint egy napot utazott oda és ugyanennyit vissza. Ez eléggé fárasztó tud lenni, ezért minden évben megfogadom hogy "soha többet", aztán egy év alatt mindig megfeledkezem erről. Akit lehetett rábeszéltem a repülőre, de azért maradt 9 mindenre elszánt ralimatyi, akik végig küzdöttük a 2200 km-t ... szerencsére eseménytelenül. (Megúsztuk a balti rendőröket is.) A szupermaratoni táv levezetéséhez nekem sajnos nem jön be a két nőre való gondolás - mint Szántó Fricinek - ezért inkább vittem magammal egy igazit :).

Csütörtök hajnalban érkeztünk szálláshelyünkre, aztán némi alvás után indultunk shakedown nézőbe. A rövidke pálya tökéletes ízelítő volt a versenyből, mivel volt rajta ugrató, tempós kanyar és minden olyan, amit ismerhetünk a finn raliról.



A szervezők idén is a 3 napos rendezvény mellett döntöttek, ezért a csütörtök este már élesben zajlott a vetélkedés. A három esti gyorsból kettőt sikerült elcsípnünk. A mezőny elejét - egészen Friciékig - mindenhol megvártuk. Érdemes volt, mert Frigyesünk igazán szépen terelgette a Fordot a finn utakon.

Az első gyorson sajnálatos módon a verseny egyik esélyese Hirvonen megtörte a kocsi jobb hátulját, miután egy kanyarban a motor váratlanul leállt és ő hajtás nélkül sodródva eltalált egy fát, aminek következtében a jobb hátsó hajtást és a féket ki kellett iktatniuk. Innentől a kerék is elég érdekesen viselkedett, ahogy próbált a karosszériával együtt haladni.



A nap végi gyorsra (Laajavuori) rengeteg rajongó gyűlt össze a Jyvaskyla melletti domboldalon. A rövidke pálya eleje egy épített vízesárok/ugrató kombináció, itt voltak legtöbben ... ahogy mi is. A felső képen Kimi Raikkönen fröcsköli a vizet, alul pedig az észt Tanak röppen (Friciék egyik riválisa S2000-ben).

A csütörtöki 3 gyors után Loeb állt az élen, Ogier, Latvala és Ketoma próbáltak vele lépést tartani.

A nap végén jól esett még egy kis éjszakai fürdőzés a szállásunk melletti tóban. Gondolnád, hogy a kép pontosan éjfélkor készült ? Ez volt az éjszaka legsötétebb időszaka. Hajnali kettőtől már virradt. :)

A pénteki gyorsok idén Jyvaskylától kicsit távolabbra kerültek, Lahti környékére. A szervezők gondolom szerettek volna ilyen módon bevonni egy másik várost is ... ami rendezői oldalról nem rossz ötlet, de nézői szemszögből nem voltam oda az örömtől a 160 km távolságtól. A pályák is számomra újak voltak, csak találomra válogattunk a nézői pontokat. Szerencsére 4 gyorsot sikerült összehozni ezen a napon.



Petter Solberg az előző napot az 5. helyen fejezte be, így már reggel rögtön támadásba lendült, viszont legnagyobb igyekezete ellenére sem sikerült egy szakasz 4. helynél jobbat elérnie. Ketoma (aki egyébként nyerte az első gyorsot) kiesésével viszont egy hellyel előbbre léphetett a nap végére.



Turánék remek autózással a kategória 4. helyénél is álltak a nap során WRC-ket megelőzve (pl. Al Qassimit) és emellett a látványra sem lehetett panaszunk.



Lahtiban egy szinkronpálya várt bennünket, izgalmas párharcokkal. Itt beálltunk egy kb 10x20 méteres leszalagozott területre, ahol a többi hellyel ellentétben alig álltak nézők és fotózáshoz pont alkalmasnak tűnt. Mint később kiderült ez volt az antialkoholista terület ... mivel a rendezők mindenkit kikergettek innen, aki piával a kezében próbált ide bejönni. (Valószínűleg a rajtunk kívül itt tartózkodó 15 ember is külföldi volt, vagy sofőr, vagy méginkább külföldi sofőr ... ahogy jómagam is.)

A pálya leglátványosabb része a térfélcseréhez kialakított felüljáró volt, ahol szebbnél szebb ugrásokat láthattunk. Frigyesünk a kategóriájából kapott ellenfelet, Gassnerrel mérkőzött. Jó kezdés után a második kör végére a német valahogy a mieink elé került. Ez nem lett volna még akkora baj, de sajnos az összetettben is megelőzte Friciéket.

Péntek este Loeb, Ogier és Latvala ült a WRC pódiumon. Ugyan Loeb bepróbálkozott egy trükkel, hogy elkerülje a szombati pályatisztogatást, de végül nem jött össze. Az utolsó gyors rajtját szándékosan kikéste, amivel 10 másodperc büntetést kapott, de Ogier is résen volt és ő pedig belassított a pályán, ebből adódóan mégiscsak Loeb rajtolt az utolsó napon az élről. Az egész móka nyertese Latvala volt, aki így felzárkótott 2.6 másodpercre az első helyhez, a finnek nagy örömére.

A szombati napon 11 pálya várt a versenyzőkre Jyvaskíla környékén. Az előző évekhez képest talán kisebb tömegek mozogtak idén, de ettől persze még minden látványos ponton tele volt a pálya széle. Szerencsére a beígért eső is elmaradt (bár Loeb bízott benne), így zavartalanul nézhettük a versenyt. Ezen a napon is sikerült megcsípni 5 gyorsot, így panaszra nincs okunk.

Itt kell elmesélnem életem legszebb közúti ellenőrzését. Épp az első gyorsra igyekeztünk - kicsit késésben is voltunk, ezért a murvás úton elég lendületesen haladtunk a Boxerrel - amikor egy bukkanó után egyszercsak kitoppant elénk egy rendőr. Kicsit meg is rémültem, mert először is nem voltam biztos benne, hogy meg fogunk tudni állni előtte (rendesen féktávon ugrott elénk) ... másodszor pedig nem voltam bekötve és már láttam magam előtt az itthonról megszokott negyedórás adminisztrációt, amivel lazán lekéssük a gyorsunkat. Nem ez történt. A kocsi hála Égnek megállt (20 centivel) a rendőr lába előtt, aki köszönést követően megfújatott egy szondát ... aztán mire a második fújáshoz vettem volna a levegőt el is köszönt. Az egész művelet kb. annyi időt vett igénybe, mint amennyi alatt mindezt elolvastátok. Nem volt papírok böngészése, nem voltak keresztkérdések, gyanusítgatás, ... lehet hogy ott nem a pénzgyűjtésről szól a közúti ellenőrzés ?

A lényeg, időben odaértünk az első pályára, ahol egy elágazásban néztük végig a mezőnyt, ahogy ezerrel megérkezve fordultak el a jobbosban előttünk.



Szépen szerepelt Sordo is a Minivel. A 18. gyorsig a 7. helyen állt, aztán a kocsi elkezdett túlmelegedni, ami miatt a spanyol pilótának vissza kellett vennie a lendületből. A hibát később sem sikerült megoldani, ezért a vége előtt röviddel a Minik befejezték a versenyt.



Ez a versenynap további kemény meccseket hozott. Nem csak az élmezőnyben volt kiélezett küzdelem, de az összes pontszerző helyért szoros csata folyt. Látványban nem volt hiány. A nap első gyorsaságiján hárman is elestek ugyanazon a ponton (lásd belinkelt kisfilm a rallysport.hu oldalon), így a rendezők a harmadik bukás után ki is vették ezt a gyorsot.

Egy remek helyszín a 17.gyorson. Novikov ugratójáig ugyan nem sikerült elérnünk, de egy tempós lejtő-bal-dob-jobb kombinációban néztük végig a mezőny első felét, ez is nagy élmény volt.

Hirvonen a 11-ből 8 szakaszt megnyert ezen a napon, de ezzel az őrült tempóval is csak a 4. helyre sikerült felzárkóznia a hazai szurkolók legnagyobb bánatára.

A takarító szerepben autózó Loeb viszont nem engedte ki kezéből az első helyet. Takarítás ide, vagy oda ... a franciát nem lehetett megverni.

Latvala így csak a második helyre tudta behozni a Fordot. Persze ez is szép eredmény tőle. Őszintén szólva nem bíztam benne, hogy sikerül előbbre jutnia. Ha ekkora tét nehezedik rá Jarri-Matti általában hibázik. Most szerencsére nem így történt, megvédte a Ford és a finnek becsületét.

Hirvonen kamikáze tempót autózva megnyerte a "Power stage"-et is. Legalább ennek örülhetett ... és küldött egy mosolyt a rallyetours blog olvasóinak :).

Az esti ünnep viszont már Loebről és a Citroen csapatról szólt. Egy tornásztól ez a legkevesebb, hogy a kocsi tetején fogadja a közönség tapsát. (Persze Elenának sem kellett létra.)




A végeredmény:


1. Sebastien Loeb, Citroen DS3 WRC 2:39:27.0
2. Jari-Matti Latvala, Ford Fiesta RS WRC +8.1
3. Sebastien Ogier, Citroen DS3 WRC +12.8
4. Mikko Hirvonen, Ford Fiesta RS WRC +1:09.1
5. Petter Solberg, Citroen DS3 WRC +1:16.2
6. Mads Östberg, Ford Fiesta RS WRC +1:27.8
7. Henning Solberg, Ford Fiesta RS WRC +3:25.5
8. Matthew Wilson, Ford Fiesta RS WRC +3:53.2
9. Kimi Raikkönen, Citroen DS3 WRC +3:59.8
10. Juho Hanninen, Skoda Fabia S2000 +5:13.6

... jöhet a pezsgő !


Összességében egy remek versenyt láthattunk, szép magyar eredménnyel: Turánék célba értek és pontot szereztek S2000-ben.

Vasárnap végre nem kellett korán kelnünk, mivel csak délutáni kompra maradt helyünk. Dél körül aztán elindultunk a 30 órásra tervezett útra. Az hogy végül kissé hosszabb lett, az köszönhető egy kis eltévedésnek Litvániában és egy kis technikai problémának, mivel Lublintól az amúgy manuális váltóval rendelkező kisbuszban kuplung nélkül kellett sebességet váltani (mint egy A-s versenyautóban). Persze ez nem okozhatott problémát ... maximum a piros lámpáknál.

Szóval kaland és élmény volt de nem csak a kisbuszosoknak, a Rallyetours összes (36) utasa élményekkel gazdagon térhetett haza.



Tarsoly Csaba
Rallyetours.Eu

Utasaink további írásai, fotói, videói: